W graficznych językach programowania, do łączenia bloków stosuje się linie. W zależności od środowiska, linie mają różne nazwy np. wire, connectory. W KIDE będziemy nazywali je po prostu liniami.
Aby połączyć bloki linią, najedź kursorem myszy na wejście lub wyjście bloku (w przykładzie wyjście Out Parametr 1
) naciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy, przeciągnij linię do miejsca z których chcesz połączyć swój blok (w przykładzie wejście IN1 bloku Add
)
Zasady łączenia:
Co to wszystko znaczy?
Ad. 1. Program musi wiedzieć, jaka jest kolejność wykonywania działań, połączenie dwóch wejść nie daje informacji, skąd wartość ma być przekazana. Jeśli w naszym przykładzie z funkcją Add, chcesz na wejście In1 i In2 dodać tą samą wartość wejściową, przeciągnij linie od tego samego parametru:
Ad. 2. Program musi wiedzieć, jaką wartość ma przepisać. Do jednego parametru nie może być dwóch lub więcej wartości wejściowej.
Ad. 3. Nie ma ograniczeń, ilości wykorzystania parametru do odczytu, zarówno jeśli chodzi o ilość dodań parametru na diagram oraz wykorzystania wartości parametru.
Ad. 4. W KIDE istnieją dwa typy zmiennych:
Wejścia/wyjścia analogowe oznaczone są kwadratem (Parametr 1
na przykładzie poniżej), natomiast wejścia/wyjścia cyfrowe prostokątem (Parametr 5
na przykładzie poniżej).
Aby połączyć w ralacji wartość cyfrową z wartością analogową można skorzystać ze specjalnych bloków funkcyjnych np. DAC lub ADC:
Przejdź do opisu języka programowania