Podstawowe informacje->Język programowania

Język programowania

W KIDE programy tworzy się korzystając z graficznego języka FBD (function block diagram), jest to język schematów blokowych. Użytkownik umieszcza bloki funkcyjne, parametry i łączy je liniami tworząc algorytmy.

Wyjątkiem od reguły są bloki z rodziny expr, w których użytkownik sam może wprowadzić regułę matematyczną lub logiczną, którą blok przeprowadzi.

Kod w bloku expr, aby uzyskać taki sam efekt jak w przykładzie z góry, z wykorzystaniem zwykłych bloków:

($1+$2)/($1*$2)

Tworzenie algorytmów

Algorytmy tworzy się z wykorzystaniem bloków funkcyjnych, parametrów oraz stałych.

Dodawanie bloków funkcyjnych

Są dwa sposoby na umieszczenie Bloków funkcyjnych na polu roboczym KIDE:


czytaj dalej o dodawaniu funkcji do projektu


Dodawanie parametrów

Są dwa sposoby na dodanie parametrów na pole robocze:


czytaj dalej o dodawaniu parametrów do projektu


Łączenie wejść i wyjść

Jak już dodałeś na diagram bloki i funkcje, należy je połączyć ze sobą. Są na to 2 sposoby:

Testowanie programu

Są różne sposoby na sprawdzenie poprawności działania algorytmu, do najpopopularniejszych należą:

Polecamy w każdym programie zastosować wszystkie metody, minimalizujemy wtedy szanse na wystąpienie błędów w aplikacji i ułatwiamy powrót do kodu w późniejszym terminie.

Sporządzanie dokumentacji do programu

KIDE ma przygotowane narzędzia do wprowadzania regionów i komentarzy do kodu:

Sukcesywne wprowadzanie opisów działania kodu jest jednym z najlepszych sposobów na przeanalizowanie działania programu i zweryfikowaniu, czy wprowadzone i opisane algorytmy, odpowiadają wcześniejszym założeniom przy tworzeniu oprogramowania. Bogata dokumentacja w postaci opisu działania programu jest również dobrym wyjściem do wygenerowania w późniejszym czasie dokumentacji do programu. Komentarze pomagają również przy powrocie do programu po dłuższej przerwie.

Każdy blok, każda funkcja, każdy algorytm w bloku expr powinien zostać opisany dlaczego znalazł się w programie lub z jakich wzorów autor korzystał (w przypadku np. bloku expr).

Metoda gumowej kaczki

Metoda gumowej kaczki opiera się na wytłumaczeniu krok po kroku działania programu, jakiemuś przedmiotowi, który z założenia nie zna się bardzo dobrze na automatyce i należy wytłumaczyć nawet najprostszą rzecz. Tłumacząc na głos działanie łatwo wyłapać własne błędy przy pisaniu programu.

czytaj dalej o metodzie

Symulacja

W KIDE do testowania oprogramowania przygotowana jest Symulacja. Symulacja daje możliwość sprawdzenia krok po kroku działania programu, zmiany poszczególnych stanów parametrów.

czytaj dalej o symulacji


Spis treści